سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلام برتر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعضی وقت‌ها احساس کنید از همه دنیا ناامید شدید و هیچ چیز و هیچ‌کسی نمی‌تواند خوشحالتان کند، پیش خودتان فکر می‌کنی ای کاش! اتفاقی بیفتد تا یک تغییر را در زندگیتان ایجاد کنید یا بتوانید حتی برای چند لحظه کوتاه لبخند روی لبانتان بیاورید، در این مواقع تنها کسی که ما را دوباره به زندگی امیدوار می‌کند، خداست و تنها پناهگاه انسان قرآن است و در این زمان آیه «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، همان کسانى که ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد» مصداق عینی پیدا می‌کند.

افزایش اضطراب ودلهره منجربه افسردگی می‌شود

هر انسانى در روند زندگى خود با موانعى روبرو مى‌شود زیرا در مقابل هر نوشى، نیشی و در مقابل هر خوشى، ناخوشى وجود دارد. این موانع و مشکلات براى انسان ایجاد دلهره مى‌کند. در هنگام گرفتاری‌ها دچار اضطراب و سپس، افسردگى مى‌شود. البته نوع مشکلات و شخصیت افراد و زمان و مکان در طولانى بودن و یا کوتاه بودن این اضطراب‌ها ـ که اگر درمان نشود به افسردگى منجر مى‌شود ـ دخالت دارند. هر چند وجود دلهره و اضطراب در حد عادى براى آدمى لازم است زیرا باعث گرفتن حالت تدافعى شده و انسان را به عکس‌العمل واداشته و سعى در رفع مشکل مى‌کند اما باید دانست که افزایش دلهره و اضطراب در افراد زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های روانی از جمله افسردگی است.

احساس تنهائى و بى‌پناهى، وحشت و اضطراب از آینده مجهول، دلهره از عدم موفقیت در شئون مختلف زندگى از جمله در تحصیل، شغل، نحوه کار، انتخاب همسر و زندگى مشترک و نحوه زندگى خانوادگى، وضعیت تحصیل فرزندان و آینده آنان و ... از نشانه‌های افسردگى است. چنانچه بتوان از راه صحیح با این دلهره‌ها برخورد کرد، زندگى سعادتمندانه هر انسانى تضمین شده است.

ایمان و توکل به خدا بهترین درمان برای افسردگی است

همانگونه که برای هر دردی درمانی وجود دارد، برای درمان افسردگی و بیماری‌های روانی نیز راهکارهای زیادی از سوی متخصصان مطرح شده است، اما از دیگاه اسلام بهترین درمان و مداوا برای افسردگی یاد خدا، ایمان و توکل به خدا، صبر و تحمل و ... است.

اولین راهى که اسلام براى مسئله اضطراب و دلهره‌ها پیشنهاد مى‌کند، ایمان و توکل به خداست. تکیه بر خالقى که قادر است. از همه چیز خبر دارد و بندگانش را دوست دارد. تکیه گاهى همیشگى که همه مى‌میرند ولى او باقى است. همه دچار مشکل مى شوند ولى او همیشه قهار و مسلط و حاکم بر همه چیز است.

دکتر پول ارنست، متخصص دانشگاه پنسیلوانیا درباره نقش ایمان مى‌نویسد: مهمترین عامل شفاى مریض، ویتامین‌ها، داروها، معدنیت و جراحى و..نیست. بلکه امید و ایمان است. من به این نکته پى برده‌ام که از این پس باید جسم مریض را با بکاربردن وسایل طبى و جراحى و روح وى را با تقویت ایمانش نسبت به خدا معالجه کرد. در روایات آمده که مؤمن مانند کوه استوار است و سختى‌ها او را تکان نمى‌دهد. مانند حضرت ایوب(ع) که در مقابل بدترین مصیبت‌ها ایستاد و مقاومت کرد و عاقبت به رستگارى دو جهان رسید.

یاد خدا ترس از مرگ را به آرامش تبدیل مى‌کند

دومین راهى که قرآن کریم با یک جمله به ما نشان مى‌دهد یاد خدا است. آرى! یاد خداست که ترس از مرگ را به آرامش تبدیل مى‌کند و ترس از هجوم مشکلات وگرفتاری‌ها را از بین مى‌برد. یاد خدا دلهره‌ها و ترس‌هاى ناشى از بى‌اعتمادى به آینده را کاهش مى‌دهد.

خداوند در قرآن درباره تأثیر یاد خدا در آرامش و رهایى از اضطراب و افسردگى مى‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ همان کسانى که ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد آگاه باش که با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد».